De turborotonde

Toen ik voor het eerst een turborotonde zag, was ik gelijk gefascineerd. Ik zag hoe auto’s langs verschillende kanten tegelijkertijd aan kwamen rijden. Ze sorteerden voor, gingen de rotonde op, draaiden om elkaar heen – zonder te botsen – en verlieten de rotonde weer. Het ziet eruit als een nauw sluitend uurwerk, zeker als je van boven kijkt.

Meteen zocht ik het een en ander op. Het bleek een Nederlandse uitvinding te zijn, van een zekere meneer Fortuijn. In 1996 bedacht hij het concept en sindsdien is het langzaam op de Nederlandse wegen verschenen.

Het verschil met een gewone rotonde is dat een turborotonde een rotonde is met meer dan één rijstrook, waarbij voertuigen voorsorteren en vervolgens als vanzelf naar de juiste afslagen rijden – afsnijden of schampen is daardoor niet mogelijk. Het heeft niets met snel rijden te maken, de naam van de turborotonde is afgeleid van het woord ‘turbine’ wat ronddraaien betekent.

Ik zocht altijd een goede reden om over de turborotonde te schrijven, en dit jaar kwam ik erachter dat het aantal turborotondes in Nederland de grens van 400 passeert. Voor NRC interviewde ik onder meer de uitvinder, een verkeerskundige, omwonenden – die eerst veel weerstand voelden tegen de rotondes – en een rechter die bij zijn eerste ritje schrok van de turborotonde.

Lees het resultaat hier.


Leave a Reply

Your email address will not be published.